Festiwal im. Wincentego i Franciszka Lesslów

Foto: Zasoby UM,

30 sierpnia rozpoczyna się IX Międzynarodowy Festiwal im. Wincentego i Franciszka Lesslów w Puławach

Festiwal im. Wincentego i Franciszka Lesslów w Puławach to cykl wydarzeń, których celem jest popularyzacja muzyki klasycznej, w tym muzyki polskiej, utrwalanie w świadomości społecznej dorobku polskich kompozytorów - także twórców mniej znanych lub zapomnianych. To także przedsięwzięcie nawiązujące do tradycji kulturalnych i artystycznych Puław przełomu XVIII i XIX wieku, pielęgnujące wartości kulturalne związane z puławską rezydencją rodu Czartoryskich. Założeniem organizatorów Festiwalu jest również zwiększanie świadomości znaczenia wielowiekowego, narodowego dorobku kulturalnego, edukacja muzyczna oraz rozbudzanie poczucia tożsamości regionalnej i postaw patriotycznych.

  • Piątek, 30 sierpnia, godz. 18.00,  Puławski Ośrodek Kultury „Dom Chemika”

Molière / Marc-Antoine Charpentier komedio-balet –  Chory z urojenia

Tematyka dotycząca zdrowia i lekarzy obecna była właściwie w całym życiu Moliera. Medyczne wątki pojawiały się w wielu jego dziełach. „Chory z urojenia” to to jednak kwintesencja poglądów pisarza. Wypełnił on swoją komedię medycznie, pozostawiając inne wątki nieco z boku. Fascynacja Moliera tematyką, wynikała w dużej mierze z jego ogólnej niechęci do lekarzy – stąd też na kartach swoich dzieł dawał on wielokrotnie upust ironii skierowanej w stronę ówczesnej niekompetencji czy wręcz głupoty medycznej.

Współpraca Moliera z Charpentierem rozpoczęta w wyniku poróżnienia się pisarza z Lullym, zaowocowała wieloma wspólnie zrealizowanymi przedsięwzięciami. Do najbardziej znanych należy właśnie komedia „Chory z urojenia” z 1673 roku (ostatnie dzieło Moliera). O ile utwór doczekał się w Polsce wielu realizacji, o tyle jego pełnej wersja, tj. tej z muzyką Charpentiera, próżno szukać w historii polskiego teatru. Realizowane w przeszłości i obecnie premiery komedii prezentowane były bez muzyki lub też z kompozycjami współcześnie przygotowywanymi na potrzeby realizacji.

Wydanie utworu zawiera uwagę autora, wg której możliwa jest prezentacja dzieła zarówno z muzyką Charpentiera jak i bez niej. Autor poleca jednak edycję bogatszą. W naszej realizacji zaprezentujemy spektakl oparty właśnie na wersji z oryginalną muzyką Charpentiera i będzie to prawie ze stuprocentową pewnością pierwsza prezentacja pełnego dzieła duetu Molière/Charpentier w Polsce.

Sztuka Molière'a zawiera w swojej materii dwie płaszczyzny wzajemnie się uzupełniające. Pierwsza to warstwa tekstowa przedstawiająca treść komedii, druga natomiast to muzyczny komentarz z udziałem śpiewaków i tancerzy podkreślający ważne zagadnienia komedii. Część muzyczna posiada także nowe – w stosunku do tekstu mówionego – elementy komiczne, które umieszczone są nie tylko w treści śpiewanej ale także w znakomitej, w wielu miejscach obrazowej i charakterystycznej muzyce instrumentalnej Charpentira.

Obok aktorów związanych ze sceną puławską w spektaklu udział weźmie także Zespół instrumentalny ("Mousikê Tekhnê") i wokalny pod kierownictwem Doroty Cybulskiej-Amsler, szwajcarskiej pianistki i klawesynistki pochodzenia polskiego od lat zajmującej się wykonawstwem muzyki na instrumentach historycznych. Obok aktorów i śpiewaków w spektaklu udział wezmą także tancerze Zespołu Baletowego „Etiuda” pod kierownictwem Ilony Rogozik. Spektakl wyreżyseruje Tomasz Mazur.

Wykonawcy i realizatorzy:

Argan (Chory z urojenia) – Piotr Rozdoba

Antosia – Anna Magdalena Filipiak

Belina – Anna Maj

Aniela  – Agnieszka Cichocka

Berald, Pan Wonny – Tomasz Mazur

Kleant – Tomasz Raczkiewicz

Pan Biegunka  – Mariusz Knap

Tomasz Biegunka – Michał Białota

Pan Czyściciel  – Zbigniew Śliwiński

Pan Wiara  – Edward Szymanek

Ludwisia  – Aleksandra Osiak

 

Pasterka – Anna Barska (sopran)

Stara Baba – Paula Jurkowska (mezzosopran)

Lekarka – Ewa Jurkowska

Poliszynel – Tomasz Raczkiewicz (tenor)

Trzy Mauretanki – Anna Barska, Tomasz Raczkiewicz, Paula Jurkowska

 

Zespół „Mousikê Tekhnê” pod kierownictwem Doroty Cybulskiej-Amsler

Tancerze Zespołu Baletowego „Etiuda” pod kierownictwem Ilony Rogozik

Tomasz Mazur – reżyseria

Ilona Rogozik – choreografia

Karol Furtak – słowo wstępne

  • Niedziela, 8 września, godz. 18.00, Kościół p.w. św. Floriana i św. Katarzyny w Gołębiu

Koncert kameralny

Koncert, w repertuarze którego znajdą się znane wokalne wyjątki z dzieł oratoryjnych a także pieśni o tematyce sakralnej. Dodatkowo w programie wydarzenia znalazł się fragment opery „Halka” Stanisława Moniuszki a także kilka kompozycji organowych. Obok uznanych arcydzieł, do repertuaru włączyliśmy także nieco mniej znane kompozycje autorów polskich. Całość dopełnia kila polskich miniatur organowych.

Wydawać by się mogło, że w minionych wiekach muzyki polskiej udział kobiet w roli kompozytorek jest marginalny. Oczywiście liczba twórczyń komponujących w przeszłości jest nieporównywalna z liczbą kompozytorów, jednak nie jest ona aż tak mała jak można by sądzić i zasługuje na większą popularyzację. Na jednej ze stron internetowych poświęconych polskim kompozytorkom widnieje bowiem całkiem spora liczba nazwisk kobiet, które w minionych wiekach nie tylko zajmowały się wykonawstwem ale także tworzyły muzykę. Ich spuścizna po pierwsze jednak nie zachowała się w całości do czasów obecnych, po drugie dotyczy w przeważającej części muzyki kameralnej, w której podstawowymi formami są miniatura fortepianowa oraz pieśń świecka. Są jednak od tej reguły wyjątki. W ramach koncertu zaprezentować chcemy dwie kompozytorki i ich przykłady twórczości charakterem nawiązujące do tematyki koncertu. Zawarte w repertuarze pieśni o treści religijnej Filipiny Brzezińskiej-Szymanowskiej oraz Haliny Krzyżanowskiej to bowiem utwory wartościowe i warte spopularyzowania.

Wykonawcy:

Anna Barska – sopran

Tomasz Mazur – baryton

Michał Kopyciński – organy

Karol Furtak – prowadzenie koncertu

Program:

Piotr Drusiński – Deus in adiutorium meum intende z Oliwskiej Tabulatury Organowej

Johann Sebastian Bach – Ich habe genug; Kantata BWV 82

Marcin J. Żebrowski – aria Suscepit Israel z Magnificat

Andrzej Rohaczewski – Canzon a 4 z Tabulatury pelplińskiej

Wolfgang Amadeus Mozart – Agnus Dei z Mszy Koronacyjnej

Józef Poniatowski – Et incarnatus z Mszy F-dur

Felix Mendelssohn-Bartholdy – aria I praise Thee, o Lord z oratorium Paulus

Felix Mendelssohn-Bartholdy – aria It is enough! z oratorium Elijah

Gabriel Fauré – Pie Jesu z Requiem

Cesar Franck – Panis Angelicus

Stanisław Moniuszko – Ojcze z nieba z opery Halka

Władysław Żeleński – Preludium organowe a-moll op. 38 nr 25

Filipina Brzezińka-Szymanowska – Archanioł

Halina Krzyżanowska – Agnus Dei

  • 15 września, godz. 19.00, Kościół pw. św. Józefa w Puławach

Koncert kameralny: Arcydzieła muzyki barokowej

W trakcie wydarzenia zaprezentowane zostaną arcydzieła muzyki barokowej z udziałem instrumentów solowych (obój i skrzypce) i koncertujących. Miejsce koncertu związane jest bezpośrednio z osobą Wincentego Ferdynanda Lessla, jednego z patronów Festiwalu. Ten zapomniany kompozytor – przede wszystkim ze względu na zaginięcie jego spuścizny – organizował w kościele pw. św. Józefa w Puławach liczne koncerty przygotowując w tym celu zarówno repertuar własny jaki i opracowany – na podstawie sprowadzanych z Europy materiałów nutowych najwybitniejszych ówczesnych kompozytorów. Koncert w kościele pw. św. Józefa jest w ramach Festiwalu organizowany już po raz trzeci. 

Wykonawcy:

Dariusz Drzazga – skrzypce

Raquel Alves Balado – obój

Łukasz Cholewiński – skrzypce

Anna Kaczmarek – skrzypce

Przemysław Raczek – altówka

Maciej Łacny – wiolonczela

Michał Kopyciński – organy

Karol Furtak – prowadzenie koncertu

Program:

Alessandro Marcello – Oboe Concerto in D minor

Johann Sebastian Bach – Chaconne from Violin Partita No. 2 in d minor, BWV 1004

Johann Sebastian Bach – Concerto for oboe violin BWV 1060

Georg Friedrich Händel – Organ Concerto op. 4 nr 4

Georg Friedrich Händel – Passacalia

  • 24 września, godz. 11.00, Puławski Ośrodek Kultury „Dom Chemika”

W Muzycznym saloniku – koncert dla dzieci

Współpraca z puławską Szkołą Muzyczną ma w historii Festiwalu wieloletnią tradycję. Zarówno wybitni uczniowie, absolwenci oraz pedagodzy uczestniczą w jego wydarzeniach od 2017 roku. Podobnie jak w minionych latach repertuar koncertu stanowić będą dzieła kompozytorów polskich. Ideą koncertu jest bowiem popularyzowanie polskiej muzyki klasycznej wśród uczniów i nauczycieli szkół muzycznych, których program nauczania często nie uwzględnia niestety wielu znakomitych polskich twórców i oparty jest często na prowadzonej przez dziesięciolecia prezentacji dorobku jedynie kilku wybitnych polskich kompozytorów.

Wykonawcy:

Uczniowie, absolwenci, pedagodzy PSM im. R. Twardowskiego w Puławach

W programie:

utwory kompozytorów polskich

  • 26 września, godz. 18.00, Puławski Ośrodek Kultury „Dom Chemika”

Paysage de Lavande – koncert muzyki francuskiej

Koncert kameralny ukierunkowany na twórczość wybitnych kompozytorów francuskich działających w drugiej połowie XIX i początku XX wieku. Prezentacje muzyki Francuskiej na polskich estradach nie należą do rzadkości, jednak repertuar ten to często stale powtarzane, „sprawdzone” kompozycje takie jak np. „Arlezjanka” czy „Suita” na podstawie opery „Carmen” Bizeta, „Bolero” Ravela, „Medytacje z opery Thais” Masseneta i kilka innych kompozycji. Wydarzenia prezentujące szerzej francuską muzykę kameralną pojawiają się na rodzimych estradach już nieco rzadziej.

W trakcie Festiwalu chcemy więc nieco przybliżyć melomanom fragment francuskiej literatury muzycznej poprzez prezentację zarówno utworów instrumentalnych jak i znakomitej liryki wokalnej Henriego Duparca (to zresztą chyba najbardziej znane kompozycje tego twórcy). Pomimo że Duparc napisał stosunkowo niewiele pieśni (17 kompozycji) to trzeba przyznać, że wszystkie posiadają niezwykłe walory artystyczne i nie ma wśród nich utworów znacząco słabszych. Obok pieśni w programie koncertu znajdą się także dzieła instrumentalne, których wykonawcami będzie Duo Fortecello z Francji. Poza utworami oryginalnie napisanymi na fortepian i wiolonczelę artyści zaprezentują także transkrypcje innych kompozycji.

Wykonawcy:

Duo Fortecello w składzie:

Anna Mikulska-Argenty – wiolonczela (Francja),

Philippe Argenty – fortepian (Francja)

oraz

Tomasz Mazur – baryton

Karol Furtak – prowadzenie koncertu

Program:

Gabriel Fauré – Après un rêve

Eduard Lalo – Sonata a-moll: Andante non troppo – Allegro moderato – Andante Allegro

Camille Saint-Saëns – Sonata nr 2 F-dur na wiolonczelę i fortepian op. 123, cz. I Maestoso, largamente

Camille Saint-Saëns – Taniec Śmierci

Henri Duparc – pieśni

 

 

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca

Zadanie jest realizowane przy wsparciu finansowym Miasta Puławy

Dofinansowano ze środków Województwa Lubelskiego