Festiwal im. Wincentego i Franciszka Lesslów
30 sierpnia rozpoczyna się IX Międzynarodowy Festiwal im. Wincentego i Franciszka Lesslów w Puławach
Festiwal im. Wincentego i Franciszka Lesslów w Puławach to cykl wydarzeń, których celem jest popularyzacja muzyki klasycznej, w tym muzyki polskiej, utrwalanie w świadomości społecznej dorobku polskich kompozytorów - także twórców mniej znanych lub zapomnianych. To także przedsięwzięcie nawiązujące do tradycji kulturalnych i artystycznych Puław przełomu XVIII i XIX wieku, pielęgnujące wartości kulturalne związane z puławską rezydencją rodu Czartoryskich. Założeniem organizatorów Festiwalu jest również zwiększanie świadomości znaczenia wielowiekowego, narodowego dorobku kulturalnego, edukacja muzyczna oraz rozbudzanie poczucia tożsamości regionalnej i postaw patriotycznych.
- Piątek, 30 sierpnia, godz. 18.00, Puławski Ośrodek Kultury „Dom Chemika”
Molière / Marc-Antoine Charpentier komedio-balet – Chory z urojenia
Tematyka dotycząca zdrowia i lekarzy obecna była właściwie w całym życiu Moliera. Medyczne wątki pojawiały się w wielu jego dziełach. „Chory z urojenia” to to jednak kwintesencja poglądów pisarza. Wypełnił on swoją komedię medycznie, pozostawiając inne wątki nieco z boku. Fascynacja Moliera tematyką, wynikała w dużej mierze z jego ogólnej niechęci do lekarzy – stąd też na kartach swoich dzieł dawał on wielokrotnie upust ironii skierowanej w stronę ówczesnej niekompetencji czy wręcz głupoty medycznej.
Współpraca Moliera z Charpentierem rozpoczęta w wyniku poróżnienia się pisarza z Lullym, zaowocowała wieloma wspólnie zrealizowanymi przedsięwzięciami. Do najbardziej znanych należy właśnie komedia „Chory z urojenia” z 1673 roku (ostatnie dzieło Moliera). O ile utwór doczekał się w Polsce wielu realizacji, o tyle jego pełnej wersja, tj. tej z muzyką Charpentiera, próżno szukać w historii polskiego teatru. Realizowane w przeszłości i obecnie premiery komedii prezentowane były bez muzyki lub też z kompozycjami współcześnie przygotowywanymi na potrzeby realizacji.
Wydanie utworu zawiera uwagę autora, wg której możliwa jest prezentacja dzieła zarówno z muzyką Charpentiera jak i bez niej. Autor poleca jednak edycję bogatszą. W naszej realizacji zaprezentujemy spektakl oparty właśnie na wersji z oryginalną muzyką Charpentiera i będzie to prawie ze stuprocentową pewnością pierwsza prezentacja pełnego dzieła duetu Molière/Charpentier w Polsce.
Sztuka Molière'a zawiera w swojej materii dwie płaszczyzny wzajemnie się uzupełniające. Pierwsza to warstwa tekstowa przedstawiająca treść komedii, druga natomiast to muzyczny komentarz z udziałem śpiewaków i tancerzy podkreślający ważne zagadnienia komedii. Część muzyczna posiada także nowe – w stosunku do tekstu mówionego – elementy komiczne, które umieszczone są nie tylko w treści śpiewanej ale także w znakomitej, w wielu miejscach obrazowej i charakterystycznej muzyce instrumentalnej Charpentira.
Obok aktorów związanych ze sceną puławską w spektaklu udział weźmie także Zespół instrumentalny ("Mousikê Tekhnê") i wokalny pod kierownictwem Doroty Cybulskiej-Amsler, szwajcarskiej pianistki i klawesynistki pochodzenia polskiego od lat zajmującej się wykonawstwem muzyki na instrumentach historycznych. Obok aktorów i śpiewaków w spektaklu udział wezmą także tancerze Zespołu Baletowego „Etiuda” pod kierownictwem Ilony Rogozik. Spektakl wyreżyseruje Tomasz Mazur.
Wykonawcy i realizatorzy:
Argan (Chory z urojenia) – Piotr Rozdoba
Antosia – Anna Magdalena Filipiak
Belina – Anna Maj
Aniela – Agnieszka Cichocka
Berald, Pan Wonny – Tomasz Mazur
Kleant – Tomasz Raczkiewicz
Pan Biegunka – Mariusz Knap
Tomasz Biegunka – Michał Białota
Pan Czyściciel – Zbigniew Śliwiński
Pan Wiara – Edward Szymanek
Ludwisia – Aleksandra Osiak
Pasterka – Anna Barska (sopran)
Stara Baba – Paula Jurkowska (mezzosopran)
Lekarka – Ewa Jurkowska
Poliszynel – Tomasz Raczkiewicz (tenor)
Trzy Mauretanki – Anna Barska, Tomasz Raczkiewicz, Paula Jurkowska
Zespół „Mousikê Tekhnê” pod kierownictwem Doroty Cybulskiej-Amsler
Tancerze Zespołu Baletowego „Etiuda” pod kierownictwem Ilony Rogozik
Tomasz Mazur – reżyseria
Ilona Rogozik – choreografia
Karol Furtak – słowo wstępne
- Niedziela, 8 września, godz. 18.00, Kościół p.w. św. Floriana i św. Katarzyny w Gołębiu
Koncert kameralny
Koncert, w repertuarze którego znajdą się znane wokalne wyjątki z dzieł oratoryjnych a także pieśni o tematyce sakralnej. Dodatkowo w programie wydarzenia znalazł się fragment opery „Halka” Stanisława Moniuszki a także kilka kompozycji organowych. Obok uznanych arcydzieł, do repertuaru włączyliśmy także nieco mniej znane kompozycje autorów polskich. Całość dopełnia kila polskich miniatur organowych.
Wydawać by się mogło, że w minionych wiekach muzyki polskiej udział kobiet w roli kompozytorek jest marginalny. Oczywiście liczba twórczyń komponujących w przeszłości jest nieporównywalna z liczbą kompozytorów, jednak nie jest ona aż tak mała jak można by sądzić i zasługuje na większą popularyzację. Na jednej ze stron internetowych poświęconych polskim kompozytorkom widnieje bowiem całkiem spora liczba nazwisk kobiet, które w minionych wiekach nie tylko zajmowały się wykonawstwem ale także tworzyły muzykę. Ich spuścizna po pierwsze jednak nie zachowała się w całości do czasów obecnych, po drugie dotyczy w przeważającej części muzyki kameralnej, w której podstawowymi formami są miniatura fortepianowa oraz pieśń świecka. Są jednak od tej reguły wyjątki. W ramach koncertu zaprezentować chcemy dwie kompozytorki i ich przykłady twórczości charakterem nawiązujące do tematyki koncertu. Zawarte w repertuarze pieśni o treści religijnej Filipiny Brzezińskiej-Szymanowskiej oraz Haliny Krzyżanowskiej to bowiem utwory wartościowe i warte spopularyzowania.
Wykonawcy:
Anna Barska – sopran
Tomasz Mazur – baryton
Michał Kopyciński – organy
Karol Furtak – prowadzenie koncertu
Program:
Piotr Drusiński – Deus in adiutorium meum intende z Oliwskiej Tabulatury Organowej
Johann Sebastian Bach – Ich habe genug; Kantata BWV 82
Marcin J. Żebrowski – aria Suscepit Israel z Magnificat
Andrzej Rohaczewski – Canzon a 4 z Tabulatury pelplińskiej
Wolfgang Amadeus Mozart – Agnus Dei z Mszy Koronacyjnej
Józef Poniatowski – Et incarnatus z Mszy F-dur
Felix Mendelssohn-Bartholdy – aria I praise Thee, o Lord z oratorium Paulus
Felix Mendelssohn-Bartholdy – aria It is enough! z oratorium Elijah
Gabriel Fauré – Pie Jesu z Requiem
Cesar Franck – Panis Angelicus
Stanisław Moniuszko – Ojcze z nieba z opery Halka
Władysław Żeleński – Preludium organowe a-moll op. 38 nr 25
Filipina Brzezińka-Szymanowska – Archanioł
Halina Krzyżanowska – Agnus Dei
- 15 września, godz. 19.00, Kościół pw. św. Józefa w Puławach
Koncert kameralny: Arcydzieła muzyki barokowej
W trakcie wydarzenia zaprezentowane zostaną arcydzieła muzyki barokowej z udziałem instrumentów solowych (obój i skrzypce) i koncertujących. Miejsce koncertu związane jest bezpośrednio z osobą Wincentego Ferdynanda Lessla, jednego z patronów Festiwalu. Ten zapomniany kompozytor – przede wszystkim ze względu na zaginięcie jego spuścizny – organizował w kościele pw. św. Józefa w Puławach liczne koncerty przygotowując w tym celu zarówno repertuar własny jaki i opracowany – na podstawie sprowadzanych z Europy materiałów nutowych najwybitniejszych ówczesnych kompozytorów. Koncert w kościele pw. św. Józefa jest w ramach Festiwalu organizowany już po raz trzeci.
Wykonawcy:
Dariusz Drzazga – skrzypce
Raquel Alves Balado – obój
Łukasz Cholewiński – skrzypce
Anna Kaczmarek – skrzypce
Przemysław Raczek – altówka
Maciej Łacny – wiolonczela
Michał Kopyciński – organy
Karol Furtak – prowadzenie koncertu
Program:
Alessandro Marcello – Oboe Concerto in D minor
Johann Sebastian Bach – Chaconne from Violin Partita No. 2 in d minor, BWV 1004
Johann Sebastian Bach – Concerto for oboe violin BWV 1060
Georg Friedrich Händel – Organ Concerto op. 4 nr 4
Georg Friedrich Händel – Passacalia
- 24 września, godz. 11.00, Puławski Ośrodek Kultury „Dom Chemika”
W Muzycznym saloniku – koncert dla dzieci
Współpraca z puławską Szkołą Muzyczną ma w historii Festiwalu wieloletnią tradycję. Zarówno wybitni uczniowie, absolwenci oraz pedagodzy uczestniczą w jego wydarzeniach od 2017 roku. Podobnie jak w minionych latach repertuar koncertu stanowić będą dzieła kompozytorów polskich. Ideą koncertu jest bowiem popularyzowanie polskiej muzyki klasycznej wśród uczniów i nauczycieli szkół muzycznych, których program nauczania często nie uwzględnia niestety wielu znakomitych polskich twórców i oparty jest często na prowadzonej przez dziesięciolecia prezentacji dorobku jedynie kilku wybitnych polskich kompozytorów.
Wykonawcy:
Uczniowie, absolwenci, pedagodzy PSM im. R. Twardowskiego w Puławach
W programie:
utwory kompozytorów polskich
- 26 września, godz. 18.00, Puławski Ośrodek Kultury „Dom Chemika”
Paysage de Lavande – koncert muzyki francuskiej
Koncert kameralny ukierunkowany na twórczość wybitnych kompozytorów francuskich działających w drugiej połowie XIX i początku XX wieku. Prezentacje muzyki Francuskiej na polskich estradach nie należą do rzadkości, jednak repertuar ten to często stale powtarzane, „sprawdzone” kompozycje takie jak np. „Arlezjanka” czy „Suita” na podstawie opery „Carmen” Bizeta, „Bolero” Ravela, „Medytacje z opery Thais” Masseneta i kilka innych kompozycji. Wydarzenia prezentujące szerzej francuską muzykę kameralną pojawiają się na rodzimych estradach już nieco rzadziej.
W trakcie Festiwalu chcemy więc nieco przybliżyć melomanom fragment francuskiej literatury muzycznej poprzez prezentację zarówno utworów instrumentalnych jak i znakomitej liryki wokalnej Henriego Duparca (to zresztą chyba najbardziej znane kompozycje tego twórcy). Pomimo że Duparc napisał stosunkowo niewiele pieśni (17 kompozycji) to trzeba przyznać, że wszystkie posiadają niezwykłe walory artystyczne i nie ma wśród nich utworów znacząco słabszych. Obok pieśni w programie koncertu znajdą się także dzieła instrumentalne, których wykonawcami będzie Duo Fortecello z Francji. Poza utworami oryginalnie napisanymi na fortepian i wiolonczelę artyści zaprezentują także transkrypcje innych kompozycji.
Wykonawcy:
Duo Fortecello w składzie:
Anna Mikulska-Argenty – wiolonczela (Francja),
Philippe Argenty – fortepian (Francja)
oraz
Tomasz Mazur – baryton
Karol Furtak – prowadzenie koncertu
Program:
Gabriel Fauré – Après un rêve
Eduard Lalo – Sonata a-moll: Andante non troppo – Allegro moderato – Andante Allegro
Camille Saint-Saëns – Sonata nr 2 F-dur na wiolonczelę i fortepian op. 123, cz. I Maestoso, largamente
Camille Saint-Saëns – Taniec Śmierci
Henri Duparc – pieśni
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca
Zadanie jest realizowane przy wsparciu finansowym Miasta Puławy
Dofinansowano ze środków Województwa Lubelskiego